“Dagboek van een gek”

is de titel van een novelle van Gogol en vertelt het verhaal van de kleine ambtenaar Axel Loopbaan, die langzaam waanzinnig wordt in de uitzichtloze papiermolen van de Russische bureaucratie. Nu hoort dit stukje in de categorie ”Onderwijs-avonturen”, maar langzamerhand krijg ik de indruk dat ik deze naam beter kan veranderen in “Onderwijs-verschrikkingen”. Het zal oplettende lezertjes opgevallen zijn dat de frequentie van mijn schrijfsels drastisch verlaagd is. Er komt blijkbaar een moment dat je een uur lang aan je bureau voor je uit zit te staren zonder dat er ook maar iets uit je vingers komt, terwijl toch stapels werk op je liggen te wachten. Gelukkig lijden mijn superieuren niet aan deze kwaal. Het management, waarbinnen momenteel wordt uitgebreid en geschoven met nieuwe leden op een manier die sterke overeenkomsten vertoont met een potje razendsnel geblinddoekt simultaan schaken, heeft een helder doel voor ogen en laat dat ook op blijmoedige toon aan de ondergeschikten weten.

Zo kreeg ik afgelopen vrijdag een mailtje van iemand die het op mijn werk ook al voor het zeggen heeft, waarin mij werd gevraagd een invulling te geven aan het “prestatie-dossier” : “A job in the animal world”. Het bijhouden van zo’n prestatiedossier is dan weer noodzakelijk om een zogenaamde “Proeve van Bekwaamheid” te mogen doen, met de naam -en ik citeer nu even- “Working with Annimals” ( wat dat dan ook moge zijn ). Graag vandaag inleveren. De leerlingen waarvoor al deze hippe termen bedoeld zijn functioneren met enige moeite op het niveau van wat men vroeger ZMLK noemde ( voor de nieuwe lichting: als je niet weet wat die afkorting betekent zoek je het maar op in Google ). Zo mag ik dus in enkele dagen beslissen over wat zo’n leerling voor mijn vakspecialisme allemaal moet beheersen om te kunnen “working with annimals”. Ik denk dat ik ze maar iets met computers laat doen, beetje MSN-nen of zo.

Inmiddels heb ik mijn eerste stripje Oxazepam achter de kiezen en wacht ik op een telefoontje van de psycholoog voor een oriënterend gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 5 =