Ook maar weer eens: Beoordeel je leraar

Collega edu-blogger Helikon heeft een artikel gewijd aan wat nieuwe ontwikkelingen rond de site “Beoordeelmijnleraar.nl“, waarover ik net als hij ook al eerder het een en ander geschreven heb. Wat is het geval: enkele “beoordeelde” leraren hebben een klacht ingediend bij het College Bescherming Persoonsgegevens omdat zij zich door de site in hun privacy aangetast voelden. Leraren staan namelijk geregeld met naam en toenaam te kijk met slechte beoordelingen en negatieve kritieken.

Wanneer beoordeelt een leerling een leraar? In het algemeen denk ik toch vooral nadat er lage cijfers zijn uitgedeeld. Het aantal leerlingen wat bijvoorbeeld bij mij is komen klagen over een te hoog cijfer, is op de vingers van één hand te tellen, maar zodra er laag wordt becijferd steken al snel gevoelens van overdreven sterk ontwikkeld eergevoel en gekrenkte trots de kop op. Kritiek geven gaat helaas altijd makkelijker dan een pluimpje. Beoordeelmijnleraar is dus een mooie uitlaatklep als je weet dat je eigenlijk geen bal aan je werk hebt gedaan, als je weet dat je veel te veel thuis aan je competenties hebt gewerkt ( lees “MSN-nen”) en als je weet dat je de schaarse keren dat je wèl in de les aanwezig was, niet hebt opgelet of de lolbroek hebt uitgehangen. Het is altijd makkelijker de schuld bij een ander te leggen dan bij je zelf, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Als scholier kun je een en ander ook nog redelijk anoniem doen, en als je ook nog een afspraak maakt met wat mede-klasgenoten is het snel gedaan met de goede naam en eer van de docent in kwestie.  Een ruziënd echtpaar gaat in het algemeen de vuile was niet op internet zetten, dus waarom zou Beoordeelmijnleraar als mand voor vuile was moeten dienen? Wat schiet een leerling in Maastricht op met een boze leerling in Groningen? Komt er nu ook een site genaamd “Beoordeelmijnleerling.nl”? Een soort publieke rapportenvergadering? “Nou, die Jantje in klas 4 van het Ronald Plassterk College, die krijgt een drie, want in de les is het een etterbak, hij hangt er bij als een zoutzak, is hondsbrutaal, heeft nooit z’n boeken bij zich, komt altijd te laat, en z’n ouders zijn een stel Tokkies. Collega’s, doen jullie ook nog even een duit in het zakje?”

Het LAKS zou woorden te kort komen, er zouden kamervragen gesteld worden, colleges van bestuur zouden ontredderd met de handen in het haar massaal ineen zijgen.

Nee, ik vind Beoordeelmijnleraar.nl nog steeds een verwerpelijk initiatief van een aantal gehaaide zakenjongens die onder het mom van “kijk ons eens begaan zijn met de kwakkelende kwaliteit van het onderwijs”een leuk centje willen verdienen ( die hebben in elk geval wél goed economie-onderwijs gehad ). Geheel passend in de ook in 2009 heersende trend van alles over iedereen moeten kunnen zeggen en als je commentaar hebt dan kun je een dreun krijgen.

Wie kritiek heeft op z’n leraar, die praat dat met de leraar persoonlijk uit, desnoods met iemand van het management erbij. Een goede leraar kan tegen kritiek. We zijn er tenslotte niet op uit om leerlingen te pakken, maar om ze iets te leren. En dat dan als het even kan nog te belonen met een goed cijfer ook.

6 antwoorden op “Ook maar weer eens: Beoordeel je leraar”

  1. Ik vraag me toch weer eens af… waarom zien jullie docenten dit als een schandpaal? Vanwaar die angst om met een slechte beoordeling op deze site te komen? Je zou het ook als podium kunnen zien. Ik lees namelijk ook veel goede beoordelingen en pluimen voor docenten. Waarom komen die niet terug in je verhaal en gaat het enkel over leraren (en leerlingen in je voorbeeld) aan de schandpaal nagelen?

    Je verhaal is zo wel wat eenzijdig… ik vraag me wel af waar al die angstgevoelens en -reacties vandaan komen. Waarom altijd dat negatieve?

  2. @Jeroen : Ik zie Beoordeelmijnleraar meer als deel van een trend die ik in mijn bijdrage al genoemd heb. Wat is het nut om dit en plein public te doen? Als een slechte leraar alleen op deze manier zijn attitudes gaat aanpassen of zijn conclusies trekt, dan is er iets ernstig mis met het beoordelend vermogen van het management en met dat van de docent zelf.
    Waar het bij lessen mis gaat wordt in het algemeen snel intern ingegrepen, er wordt gesproken met leerlingen en met de betrokken docent, indien nodig ook met ouders. De meeste scholen in N ederland hebben denk ik een behoorlijk ontwikkeld zelfregulerend vermogen.
    Verder denk ik dat veel negatieve reacties geschreven worden in de hitte van de strijd: dus slecht onderbouwd, ongenuanceerd, en zonder na te denken over mogelijke gevolgen. Het is niet een taak van de docent om zich op een openbaar platform te gaan verdedigen tegen al dan niet terechte kritiek van een leerling.
    Met een enkel woord kun je een loopbaan van een docent behoorlijk ruïneren. Ik betwijfel of de gemiddelde puber al voldoende intellectuele bagage met zich meedraagt om alle nuanceverschillen in een discussie te kunnen doorzien en gebruiken.
    En ja, er worden ook pluimpjes gegeven aan docenten. Leuk voor de persoon in kwestie, maar dat hij of zij als docent gewaardeerd wordt was natuurlijk al lang bekend.
    Docenten moeten inderdaad vaker dan nu op hun functioneren beoordeeld worden, maar daar zijn uitstekende interne instrumenten voor. zoiets doe je niet op straat.
    Wèl vind ik dat scholen als geheel door leerlingen op internet beoordeeld moeten kunnen worden. Ben je als ouder of leerling ontevreden met de gang van zaken op een school, dan sta je als eenling vaak machteloos tegenover logge en bureaucratische apparaten. Als ouder heb ik aanmerkingen op de gang van zaken op het MBO waar een van mijn dochters naar toe gaat. Deel van een ROC, enz. Voordat dááár iets doordringt ben je een maand verder.
    Beoordeelmijnleraar dient zich dus vooral te richten op de school als geheel. Maak er dus “Beoordeelmijnschool” van.

  3. Beste Wauwel,

    AL enige tijd lees ik je website met regelmaat. Ik vind de stukjes die je schrijft leuk en herken me erin. Ben ook docent. Maar hier moet ik het toch echt oneens met je zijn.
    Op mijn site schrijf ik een stukje waarin ik uit je logje citeer. Als je dat niet goed vind dan hoor ik dat graag en verwijder ik het.

    Groet,
    Hanneke

  4. Ik ben het met Hanneke eens! De meeste leerlingen ervaar ik als opbouwend kritisch. En een rechtstreekse 1 zonder enig commentaar neem ik totaal niet serieus!
    Als docent krijg ik al erg weinig feed back van leerlingen. Een site waar dat op een goede manier kan, is misschien wel een uitkomst.

  5. Ik ben het wel met je eens Rein. Bovendien hebben leerlingen genoeg mogelijkheden om te laten horen wat ze van een docent vinden. Zo krijgen alle docenten op onze school een leerlingen-evaluatie (LED), waarin op concrete punten wordt ingezoomd. Zowel pedagogische, organisatorische en didactische aspecten komen aan de orde. Mijn indruk is dat leerlingen dat over het algemeen vrij serieus doen en het is ook nooit echt voorgekomen dat ik me niet herken in het beeld van de leerlingen. Ik vind de site Beoordeelmijnleraar ook erg aansluiten bij sites zoals geenstijl.nl, lekker anoniem tekeer gaan, en zelf mooi buiten schot blijven. Het levert in mijn ogen geen enkele bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Docenten evalueren vind ik prima, maar houd het wel binnen de school. En wanneer een leerlingen-evaluatie er aanleiding toe geeft, is een gesprek met bijvoorbeeld een teamleider een goede manier om er iets aan te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 − 13 =